Mikor nem kötelező az energetikai tanúsítvány elkészítése ?
- az önálló, más épülethez nem csatlakozó, 50 m2-nél kisebb hasznos alapterületű épületre
- az évente 4 hónapnál rövidebb használatra szánt lakhatás , és pihenés céljára használt épületre
- a legfeljebb 2 évi használatra szánt felvonulási épületre, fólia- vagy sátorszerkezetre
- hitéleti célra használt épületre
- a nem lakás céljára használt alacsony energiaigényű olyan mezőgazdasági, logisztikai és ipari épületre és épületrészre, amelyben a levegő hőmérséklete a fűtési rendszer üzemideje alatt nem haladja meg a 12 °C-ot vagy négy hónapnál rövidebb ideig kerül fűtésre és két hónapnál rövidebb ideig kerül hűtésre
- műhelyre vagy az ipari területen lévő épületre, ha abban a technológiából származó belső hőnyereség a rendeltetésszerű használat időtartama alatt nagyobb, mint 20 W/m2, vagy a fűtési idényben több, mint húszszoros légcsere szükséges, illetve alakul ki
- ha ugyanabban az ingatlanban résztulajdonnal rendelkező tulajdonos szerez ellenérték fejében további tulajdonrészt
- új épület építése esetén a használatba vételi engedélyt (bejelentést) megelőző tulajdon-átruházás esetén
50 m2-nél kisebb lakásra is kell energetikai tanúsítvány ?
Igen kell, a jogszabály csak a különálló, más épülethez nem csatlakozó 50 m2-nél kisebb épületeket (pl. kis családi ház) mentesíti a kötelezettség alól.
Mit kell tartalmaznia az adásvételi szerződésnek ?
Az eladónak, vagy a bérbeadónak a szerződés megkötésének napjáig be kell mutatnia a tanúsítványt vagy annak másolatát a leendő vevőnek vagy bérlőnek, és legkésőbb a birtokbaadás napjáig át kell adnia a tanúsítványt, vagy annak másolatát a vevőnek vagy a bérlőnek.
Kinek kell gondoskodni a tanúsítvány elkészíttetéséről ?
- Új épület építése esetén a tanúsítvány elkészíttetéséről az építtető gondoskodik, a használatbavételi engedélyre vagy a használatbavétel tudomásulvételére irányuló kérelem benyújtását megelőzően, illetve az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvényben meghatározott egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység esetén a megvalósulást igazoló hatósági bizonyítvány iránti kérelem benyújtását megelőzően.
- Meglévő épületnek az eladása vagy bérbeadása esetén az eladónak, illetve a bérbeadónak kell gondoskodni a tanúsítvány elkészítéséről, legkésőbb a szerződés aláírásáig.
Meddig érvényes az energetikai tanúsítvány ?
Az energetikia tanúsítvány 5 évig érvényes, ha azonban a jogszabályban meghatározott követelményértékek időközben megváltoznak, az épület energetikai minőségi osztályba sorolását ismételten el kell végezni, amennyiben az öt év alatt eladás, vagy bérbeadás történik.
Mennyi idő szükséges a tanúsítvány elkészíttetésére ?
A telefonon, vagy űrlap segítségével történt megrendelés után az első lépés a helyszíni szemle elvégzése, melyre 1 munkanapon belül időpontot fogunk egyeztetni Önnel. A tanúsítvány elkészítése irodánkban számítógépes programmal történik, melynek az E-tanúsítás országos nyilvántartó rendszerébe történő feltöltése után kapjuk meg a hitelesített energetikai tanúsítványt. Amennyiben a tanúsítványra sürgősen szüksége van, felár ellenében lehetőség van a soron kívüli elkészítésre is. Az elkészült tanúsítványt kérésre e-mailben is elküldjük, ezután a számlával együtt postai úton, vagy Kecskeméten személyes kiszállítással is megkapja. Rugalmasan állunk a megrendelők igényeihez, közösen választjuk ki a az Önnek legmegfelelőbb megoldást.
A tanúsítás elvégzéséhez milyen dokumentumokra van szükség ?
Az energiatanúsítvány elkészítéséhez szükségünk van a tanúsítandó ingatlan helyrajzi számára (ezt a tulajdoni lapon vagy az adásvételi szerződésben megtalálja). Ezen kívül, amennyiben rendelkezik az épületről bármilyen tervdokumentációval (műszaki leírás, alaprajz, metszet), akkor azokat a helyszíni felmérés időpontjára kérjük, készítse elő.
Hogyan zajlik a helyszíni felmérés ?
Az ingatlan felmérésekor számos paramétert kell feltérképezni, és dokumentálni. Ezek közül a legfontosabbak: az épület alaprajza (a fűtött terek mérete, jellege), a lehűlő felületek (falak, nyílászárók, ablakok, ajtók) típusa és méretei. Az épületgépészeti rendszerek közül, lakó funkció esetén a elsősorban a fűtési és melegvíz készítési rendszereket vizsgáljuk, de emellett az esetleges gépi hűtés és mesterséges szellőzés is számításba kerül. A szemle körülbelül 20-50 percet vesz igénybe az ingatlan bonyolultságától függően.
Milyen energetikai osztályokba sorolhatók az ingatlanok ?
2023 November 1-től új minőségi osztályok vannak érvényben, ez alapján az épületek két besorolást is kapnak, az összesített energetikai jellmzőjük illetve a CO2 kibocsátásuk alaján, melyek a következőek: A+++, A++, A+, A, B, C, D, E, F, G, H, I. A besorolás attó függ, hogy az épület számított éves primer energiafogyasztása illetve a CO2 kibocsátása a jogszabályban meghatározott követelményekhez képest százalékosan mennyire tér el.
Mikor kell az energiatanúsítványt elkészíttetni ?
- A 176/2008. Kormányrendelet rendelkezései szerint az ingatlanok adás-vételénél és bérleti jogviszony létesítésénél kötelező az energetikai tanúsítvány megléte. Ellenérték fejében történő tulajdon-átruházás vagy bérbeadás esetén az energetikai tanúsítvány elkészítéséről a tulajdonos gondoskodik, és azt a szerződés megkötését megelőzően, de legkésőbb a szerződéskötésig a vevőnek, bérlőnek átadja vagy bemutatja.
- Használatbavételi engedélyhez, új építésű ingatlan esetén.
- Ha állami finanszírozású, energetikai korszerűsítési pályázaton kíván részt venni, szintén szüksége lesz energetikai tanúsítványra. Ebben az esetben az energia tanúsítvány igazolja a jelenlegi és a tervezett beruházással elérhető állapot különbségét, ami a pályázatok alapfeltétele.
Kecskeméten kívül is el tudják készíteni a tanúsítványt ?
Természetesen el tudjuk készíteni Bács-Kiskun megyébenbármelyik településen, a távolságtól függő kiszállási díj ellenében. Adja meg a pontos címet, és kérjen ajánlatot !